Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Przetarg na modernizację Pilawa – Łuków w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Przetarg na modernizację Pilawa – Łuków w przyszłym roku
fot. PKP SADworzec w Pilawie
Resort odpowiedzialny za infrastrukturę zapowiada modernizację linii kolejowej 12 na kolejnym odcinku. W przyszłym roku miałby zostać ogłoszony przetarg na prace pomiędzy Pilawą a Łukowem. Ciąg ze Skierniewic do Łukowa nie będzie natomiast wykorzystywany w regularnych przewozach dalekobieżnych.

W marcu PKP PLK potwierdziły prowadzenie prac przygotowawczych do modernizacji linii kolejowej 12 Skierniewice – Łuków na łączącym województwa mazowieckie i lubelskie odcinku Pilawa – Łuków. Inaczej niż w przypadku wcześniejszych fragmentów ciągu, spółka nie ma jednak zagwarantowanego finansowania robót. Realizacja przedsięwzięcia miała więc pozostawać mocno niepewna.

Inną optykę na tę inwestycję ma strona rządowa. Ta podkreśla bowiem, że prace zostały ujęte w obowiązującym Krajowym Planie Kolejowym, który określa kierunki polityki państwa w obszarze transportu szynowego. – Wszczęcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych jest planowane w roku 2026 – stwierdza Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Infrastruktura podwójnego przeznaczenia

Tym samym kompleksową przebudowę ma przejść cała linia 12, tzw. linia S – Ł. Trwają bowiem postępowania obejmujące wcześniejsze odcinki Skierniewice (łódzkie) – Czachówek (mazowieckie) i Czachówek – Pilawa (w całości na terenie województwa mazowieckiego). MI przypomina o dość złożonym montażu finansowym zadań. Projekt dotyczący budowy nowego mostu na Wiśle finansowany będzie z instrumentu CEF-2 jako infrastruktura podwójnego zastosowania ze środków dotyczących mobilności wojskowej – wskazuje nasza rozmówczyni.

– Projekt dotyczący modernizacji odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa również otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu CEF-2 – mówi przedstawicielka resortu. W trzecim kwartale tego roku ministerstwo spodziewa się podpisania umów z wykonawcami obu zadań. Również w trzecim kwartale rozstrzygnięty ma zostać kolejny konkurs o dofinansowanie CEF, w którym PKP PLK ubiegają się o dotację na przebudowę fragmentu ze Skierniewic do Czachówka.

Nie będzie regularnych pociągów dalekobieżnych

Do 2010 r. po linii 12 kursował międzynarodowy pociąg „Vltava” z Pragi do Moskwy. Był to ostatni na tej trasie kurs dofinansowany ze środków ministra odpowiedzialnego za transport kolejowy, nie licząc krótkich okresów kierowania tędy pojedynczych pociągów omijających przebudowywaną magistralę Warszawa – Skierniewice – Łódź. Po zakończeniu remontów nie należy spodziewać się przywrócenia regularnej komunikacji dalekobieżnej ze Skierniewic do Łukowa lub na wybranym fragmencie tej trasy.

MI podkreśla bowiem, że takie kursy nie zostały ujęte w obowiązującym planie transportowym. – Spółka PKP Intercity nie planuje też obecnie uruchamiania na tej trasie połączeń komercyjnych – zauważa Anna Szumańska. Możliwe jest natomiast ponowne wykorzystanie ciągu w przypadku konieczności wprowadzenia objazdów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie jednak chce pociągów Łuków – Pilawa

Pasażer

Lubelskie jednak chce pociągów Łuków – Pilawa

Kasper Fiszer 28 marca 2025

Modernizacja linii 12: Co z odcinkiem Pilawa – Łuków?

Infrastruktura

Linia 12. Jest przetarg na modernizację odcinka Skierniewice – Czachówek

Infrastruktura

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Infrastruktura

Zobacz również:

Lubelskie jednak chce pociągów Łuków – Pilawa

Pasażer

Lubelskie jednak chce pociągów Łuków – Pilawa

Kasper Fiszer 28 marca 2025

Modernizacja linii 12: Co z odcinkiem Pilawa – Łuków?

Infrastruktura

Linia 12. Jest przetarg na modernizację odcinka Skierniewice – Czachówek

Infrastruktura

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5